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Um Circo de Rins e Fígados - O Teatro de Gerald Thomas

The present collection of a significant group of his plays, to whose editing and editorial preparation researcher Adriana Maciel and SESC-SP publishers dedicated themselves for roughly three years, affords researchers of theater essential materials that, for the most part, are being made accessible here for the first time. And that, it is hoped, will be complemented, in a near future, by the publication and critical revisiting of filmed records of interventions and stagings undertaken by the artist over the past four decades.

It may be possible to define the locus of Gerald Thomas’s counter-dramaturgical method within contemporary Brazilian theater by recalling Robert Ryman’s performance in the history of postmodern painting, as situated by critic Yves Alain-Bois. Ryman is not exactly an imperative reference for Thomas, as are, on the contrary, Marcel Duchamp and Francis Bacon, for example. And yet there is something about the historical place they occupy that does, in fact, appear to approximate them.

It should be noted that Haroldo de Campos has read the work of Gerald Thomas as an articulation between the taste for destruction, on one hand, and the irruption of resurrections, on the other. And it is to this threshold that we must turn in order to understand the dynamics of a trajectory with the extension and the potential for derision that his possesses.
(Flora Süssekind - literary critic)

 

Sesc publishers - 2019

 


Um Circo de Rins e Fígados - O Teatro de Gerald Thomas

A reunião, neste livro, de um conjunto significativo de peças suas, a cuja organização e preparação editorial a pesquisadora Adriana Maciel e a Editora do SESC-SP se dedicaram durante cerca de três anos, faculta ao pesquisador de teatro material fundamental, na sua maior parte acessível aqui pela primeira vez. E que, espera-se, venha a ser complementado, num futuro próximo, pela edição e pela revisitação crítica dos registros filmados de intervenções e das encenações realizadas pelo artista nas últimas quatro décadas. Talvez se possa definir o lugar do método contradramatúrgico de Gerald Thomas no campo teatral brasileiro contemporâneo tendo como paralelo a atuação de Robert Ryman na história da pintura que se segue à moderna, tal como o situa o crítico Yves Alain-Bois. Ryman não é exatamente uma referência imperiosa para Thomas. Como são, ao contrário, Marcel Duchamp e Francis Bacon, por exemplo. E, no entanto, há uma questão ligada ao lugar histórico que ocupam que de fato parece aproximá-los. Então, se alguns desses originais já passaram por reencenações, outros envolvem, por outro lado, retornos em diferença a séries imagéticas, enquadramentos cênicos, estruturas/desconstruções narrativas. Pois, para Thomas, revisitar tem sido, necessariamente, “desencaminhar por um protagonista, por certo tempo”, e também fazer de novo, “corrigir”, como já prefigurava no seu “Diário de uma peça” (1973), espécie de micropoética de juventude com que o artista escolhe abrir, aliás, a sua compilação de exercícios dramatúrgicos.

(Flora Süssekind - crítica literária)

 

Edições Sesc - 2019

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Gerald Thomas - Entre Duas Fileiras - Gerald Thomas exists due to his demolishing qualities, his inconsistencies and conformism and, not least, due to his constant aggressions and, why not add to that, his complete lack of faith full of faith, his cult for this obsession for death in clean sight of life, for his clear and powerful incongruence of always crying of laughter like an innocent and criminal child, for loving the other by hating, for being so sudden a good and adorable friend, for welcoming you and deploring within seconds, for loving you like crazy and badmouthing you by saying good things about you. And for being a monster of creativity for his diabolical, eternal and uconforming Art.
(Fernanda Montenegro - actress)

 

Record publishers - 2016

 


Gerald Thomas - Between Two Lines - Gerald Thomas existe por sua qualidade demolidora, por sua inconstância, por sua descrença cheia de fé, por seu culto à morte pleno de vida, por sua clara e poderosa incongruência, por chorar e rir como criança inocente e nefasta, por amar o próximo odiando, por ser de súbito um bom e adorável menino-amigo, por te acolher e te renegar em segundos, por te amar loucamente, por te maldizer te bendizendo, por ser um monstro da criatividade, por sua diabólica, eterna e inconformada Arte.

(Fernanda Montenegro)

 

Editora Record - 2016

 

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Gerald Thomas - Desenhos para amanhã e depois

(Drawings for today and tomorrow)

Collection of illustrations by Gerald Thomas.

 

Galileu publishers - 2019

 

 

Gerald Thomas - Desenhos para amanhã e depois

Coleção de ilustrações de Gerald Thomas.

 

Galileu Edições - 2019

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Dilúvio - Gerald Thomas

Review of the play Dilúvio by Jardel Dias Cavalcanti.

 

Galileu publishers - 2019

 

 

Dilúvio - Gerald Thomas

Resenha sobre a peça Dilúvio por Jardel Dias Cavalcanti.

 

Galileu Edições - 2019

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Cidadão do Mundo - (Citizen of the World) This book is the result of a year's worth of interviews conducted by Edi Botelho, a former actor of the Dry Opera Company, and part of what is considered to be a 'life achievement's award' for the body of work in the theater. The book - part of the collection "APLAUSO", focuses mainly on documenting each production by way of photographs and descriptions by the author (Gerald Thomas) of what happened during and around each of those production on and off the stage.

 

Imprensa Oficial - 2012

 


Cidadão do Mundo - Esse livro é o resultado de um ano de entrevistas conduzidas por Edi Botelho, um ex-ator da companhia de teatro Dry Opera, e parte do que é considerado um 'prêmio de realizações' pelos trabalhos realizados no teatro. O livro é parte da coleção Aplauso e foca principalmente na documentação das produções através de fotografias e descrições do autor Gerald Thomas do que aconteceu durante e em volta dessas produções no palco e fora dele.

 

Imprensa Oficial - 2012

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Scratching the surface - Gerald’s illustrations as an object devoid of function, occasionally closed or broken, as in the 1983 illustration for a New York Times editorial. It might be convenient to recall that this very same broken umbrella makes another appearance in the poster a Beckett trilogy (Theater 1, Theater 2 and That Time), directed by Gerald in 1985, which featured a performance by none other than Julian Beck – founder of the legendary Living Theater, who played Tiresias in Pasolini’s Oedipus Rex – in his only theatrical foray outside his own company. To paraphrase the ending of Casablanca, it was just the beginning of a beautiful friendship. Many other partnerships lay ahead: Philip Glass, Heiner Muller, Luciano Berio, and Haroldo de Campos. The list of names is so long that it would not fit in this book.

 

Cobogó publishers - 2012

 


Arranhando a superfície - Em “Arranhando a superfície” há imagens de peças como “Quartett”, de Heiner Müller, “All strange way”, de Beckett, “Eletra com creta”, do próprio Thomas, a ópera “Matto Grosso”, em parceria com Philip Glass, além de um desenho para “Ghost sonata”, de Strindberg, que vem criando com John Paul Jones. Nos desenhos encontram-se ecos de pop art, surrealismo, expressionismo alemão. Ele cita Ralph Steadman, Saul Steinberg, Escher, mas descarta categorias para seus trabalhos, majoritariamente criados à base de café, acrílico, canetas e Caran D’Ache.

 

Editora Cobogó - 2012

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Nada Prova Nada! - (Nothing proves nothing) is a compilation of chronicles written by GT and published on his blog over a period of 7 years. The book also includes opinion articles published in major dailies and magazines. Intro by Philip Glass and it covers various subjects, ranging from analysis of Beckett plays to letters to Beckett himself, obits on Susan Sontag, Pina Bausch, Kazuo Ohno and Larry King Live taken off the air after reigning for 25 years

 

Record publishers - 2011

 


Nada Prova Nada! é uma compilação de crônicas escritas por Gerald Thomas e publicadas em seu blog em um período de 7 anos. O livro inlcui também artigos publicados em diversos jornais e revistas. Com introdução por Philipp Glass seu conteúdo cobre análises de peças de Beckett e correspondências com o mesmo, notas de óbitos de Susan Sontag, Pina Bausch, Kazuo Ohno and Larry King, este tirado do ar depois de 25 anos.

 

Editora Record - 2011

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O Encenador de Si Mesmo - (The Staging of the Self) Critical essays by and about Gerald Thomas. Contributors include Jaco Guinsburg, David George, Wladimir Krisisnki (Liberation), Haroldo de Campos, Flora Sussekind, Gerd Bornheim, Sylvia Fernandes.

Published by Silvia Fernandes and Jaco Guinsburg.

 

Perspectiva Publishers - 1996

 


O Encenador de Si Mesmo - Teatro Brasileiro, História e Crítica. Ensaios de crítica por e sobre Gerald Thomas com contribuições de Jaco Guinsburg, David George, Wladimir Krisisnki (Liberation), Haroldo de Campos, Flora Sussekind, Gerd Bornheim, Silvia Fernandes.

Publicado por Silvia Fernandes e Jaco Guinsburg.

 

Editora Perspectiva - 1996

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Flash and Crash Days: Brazilian Theater in the Post-Dictatorship period - This book by David George is a magnificent review of Brazil's post dictatordship theater and it focuses on Gerald Thomas's art in particular. His incredible perception of Gerald's theater is one of the most sophispticated in existance and his ability to describe it is such that it almost brings the live performce to the reader. A must!

 

Routledge publishers - 2002

 


Flash and Crash Days: Brazilian Theater in the Post-Dictatorship period por David George é uma magnífica resenha do teatro da pós-ditadura no Brasil, focando na arte de Gerald Thomas em particular. Sua incrível percepção do teatro de Gerald é uma das mais sofisticadas e sua habilidade em descrever é tal que quase traz a encenação ao vivo para o leitor. Leitura obrigatória!

 

Editora Routledge - 2002

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Gerald Thomas em Cena, Memória e Invenção - (Gerald Thomas on Stage, Memory and Invention) Silvia Fernandes studies three distinct phases of Gerald Thomas' work: "Mattogrosso", opera by Philip Glass and Gerald Thomas (1989), "M.O.R.T.E." (1990) e "The Flash and Crash Days" (1991).

Published by Silvia Fernandes

 

Perspectiva Publishers - 1996

 


Gerald Thomas em Cena, Memória e Invenção - Silvia Fagundes estuda três fases distintas do trabalho de Gerald Thomas: "Mattogrosso", opera by Philip Glass and Gerald Thomas (1989), "M.O.R.T.E." (1990) e "The Flash and Crash Days" (1991).

Publicado por Silvia Fernandes

 

Editora Perspectiva - 1996